Психологічне дослідження дозвіллєвої діяльності шкільної молоді

Дослідження  актуальних форм організації дозвілля учнівської молоді

Метою дослідження стало вивчення якісних і кількісних характеристик дозвілля дітей загальноосвітніх навчальних закладів міста.

Завдання дослідження: визначити провідні види мотивів у виборі форм дозвілля серед вікових категорій учнів середніх та старших класів, дослідити актуальні форми проведення дозвілля сучасним підростаючим поколінням м. Вінниця, проаналізувати запити респондентів щодо роботи установ соціально-культурної сфери по організації дозвілля молоді в місті, дослідити переважаючі види ціннісних орієнтацій серед опитуваних обраної вибірки досліджуваних як передумову вибору тих чи інших форм дозвілля, вивчити ступінь задоволеності запропонованими формами дозвілля у навчальному закладі опитуваних.
До вибірки респондентів даного дослідження увійшли учні середнього та старшого шкільного віку десяти навчальних закладів міста  у кількості  540 осіб. Зокрема, у дослідженні взяли участь 325 учнів середньої школи та 215 учнів старшої школи. Таким чином, при формуванні вибірки дослідження, нами були враховані вікові особливості опитуваних.

Процес дослідження здійснювався з допомогою методу анкетування. Анкета «Моє дозвілля та життєві цінності» містила закриті запитання з умовою вибору певного варіанту відповіді. Запитання анкети умовно поділені на блоки: а) дослідження якісних та кількісних характеристик дозвілля; б) дослідження ступеню задоволення учнів організацією дозвілля у навчальних закладах; в)вивчення світоглядних орієнтирів учнів.  За їх допомогою було вивчено: провідні мотиви у виборі форм дозвілля, переваги щодо вибору способів проведення дозвілля; актуальні в учнівському середовищі форми організації дозвілля;  якісні та кількісні характеристики  дозвілля учнів; ступінь задоволення учнів організацією дозвілля у навчальних закладах; світоглядні орієнтири учнів.
Зразок анкети «Моє дозвілля та життєві цінності»
Вкажи, будь ласка, наступні дані про себе:
ЗШ№­­­­­­­­­­­_________Клас__________  Стать__________
1.Чи залишається у тебе після виконання домашніх завдань вільний час для дозвіля?
а) залишається достатньо часу; б) залишається недостатньо часу;в) залишається мало часу; г) не залишається часу.
2. Продовж речення «Найчастіше я використовую вільний час, щоб…»:
А) відпочити, побути в спокійному стані, відволіктись від повсякденних обов’язків,  нічого не робити;
Б) розважитись, повеселитись, погуляти з друзями, відвідати розважальний центр, кінотеатр, спортивно-ігрові заклади для відпочинку тощо;
В) пізнати щось нове і цікаве, читати книги, дивитись документальні фільми, спілкуватись з однодумцями, відвідувати навчальні гуртки;
Г) займатись творчістю (малювати, грати на музичних інструментах, читати поезію, займатись рукоділлям), відвідувати творчі гуртки, вдосконалювати свої здібності і таланти.
3. Як ти проводиш своє дозвілля (вільний час)?
1.Займаюсь у гуртку (якому?)______   2. Займаюсь спортом 3. Відвідую кіно
4. Відвідую театр  5. Читаю художню та іншу літературу 6. Дивлюся телепередачі 7. Спілкуюся з друзями 8. Граю в комп’ютерні ігри 9. Слухаю музику 10. Не знаю, що робити, просто відпочиваю.
4. Мені подобається проводити вільний час так, щоб:
А) відпочити, наповнитись новими силами, розслабитись, покращити фізичне і психологічне самопочуття;
Б) поспілкуватись з друзями, рідними, знайомими, обмінятись думками, висловити свою позицію, взяти участь в пізнавально-розважальних заходах;
В) проявити себе якнайкраще в класі, гуртку, серед товаришів, отримати повагу оточуючих,  взяти участь у спільній діяльності, реалізовувати свої можливості, бути активним;
Г)  вдосконалювати свої здібності і таланти, займатись творчістю;
Д) розширювати свої знання про навколишній світ і самого себе, дізнатись щось цікаве, навчитись новому;
Е) бути вихованою та культурно обізнаною людиною, відповідати етично-моральним  нормам, розвиватись духовно.
5. Як ти вважаєш, чи враховуються твої інтереси при організації дозвілля у твоїй школі?
А) так, повною мірою; Б) частково; В) ні, зовсім не враховуються; Г) важко відповісти.
6. Чи подобається тобі організація дозвілля у твоїй школі?
А) так;   Б) ні;   В) важко відповісти.
7. Хто або що із переліку запропонованих чинників найбільше впливає на твої думки, світогляд?
а) сім’я;   б) школа;  в)друзі;  г) література і мистецтво;   д) телебачення, Інтернет;   е) релігія, віра;   є) цікаве заняття, творчість.
8. Цінність життя для тебе полягає в тому, щоб:
А) здобути цікаву професію;   б) мати хороших і надійних друзів;   в) знайти кохання; г) стати порядною і чесною людиною; д) виховувати в собі волю і сильний характер е) розвиватись, розширювати свій світогляд; є) досягти матеріального достатку; ж) створити сім’ю з) брати все від життя; к) знайти кохання

Аналіз результатів дослідження: Узагальнивши отримані в процесі дослідження дані, ми отримали наступні результати у відсотковому співвідношенні:

1. 58% учнів середньої школи стверджують, що після виконання домашніх завдань у них залишається мало вільного часу для дозвілля; 17% опитуваних зазначили, що у них залишається достатньо вільного часу; згідно з даними, у 14%  опитуваних не залишається вільного часу; 17% опитуваних зазначили, що у них залишається достатньо вільного часу; 11% респондентів скаржаться, що в них залишається недостатньо часу.
2.  В той же час, відповіді учнів старшої школи дають змогу говорити про наступні результати.; 37% старшокласників вказують на те, що в них залишається мало вільного часу; 33% опитуваних скаржаться, що в них залишається недостатньо вільного часу; у 19% опитуваних не залишається вільного часу; лише 16% опитаних учнів відповіли, що в них залишається достатньо вільного часу. Отримані дані ми можемо зобразити у наступній гістограмі (рис.1.1):

Рис.1.1.  Кількісний розподіл вільного часу в учнів

Як можемо бачити, учні середньої школи більше задоволені кількістю вільного часу, який залишається після виконання домашніх завдань. Серед учнів середньої школи більше респондентів, у яких достатньо вільного часу і менше осіб, які скаржаться на недостатність чи відсутність вільного часу.

3. З метою вивчення актуальних для дітей форм проведення дозвілля, варто проаналізувати відповіді учнів на запитання: «Найчастіше я використовую вільний час, щоб…».

Показово, що більшість опитуваних учнів навчальних закладів учнів обирають розважальні види проведення дозвілля (розважитись, повеселитись, погуляти з друзями, відвідати розважальний центр, кінотеатр, спортивно-ігрові заклади для відпочинку тощо). Так, 47% учнів середнього шкільного віку та 39% старшого віку обрали вищевказаний  варіант відповіді. Значна частка вибірки опитуваних обирають пізнавальні види проведення дозвілля (пізнати щось нове і цікаве, читати книги, дивитись документальні фільми, спілкуватись з однодумцями, відвідувати навчальні гуртки) Зокрема такий варіант відповіді обрали 18% учнів середньої школи та 28% учнів старшої школи.

Частина опитуваних стверджує, що використовує вільний час для організації творчих форм дозвілля (займатись творчістю (малювати, грати на музичних інструментах, читати поезію, займатись рукоділлям), відвідувати творчі гуртки, вдосконалювати свої здібності і таланти). З них 27% - учні середньої школи, 19% - учні старшої школи. Незначна кількість вибірки опитуваних вказує на вибір пасивних форм дозвілля (8% учнів середньої школи, 14% учнів старшої школи). Вищевказані дані ми можемо зобразити у вигляді гістограми (рис1.1):




Рис. 1.1. Актуальні форми дозвілля учнів
Отже, ми можемо зробити висновки про переважання розважальних форм проведення дозвілля серед учнів навчальних закладів м. Вінниці. Більша частка виборів припадає саме на такий варіант відповіді в учнів середньої школи. Можливо, це пов’язано з більшим кількісним показником наявності вільного часу у даної вікової категорії дітей. Цікаві дані про переважання в учнів середньої школи творчих форм дозвілля і переважання у  старшої вікової категорії учнів пізнавальних форм  дозвілля. Звісно, такі дані можуть бути результатом як вікових особливостей учнів, так і результатом зміни провідної діяльності та розвитку ціннісно-орієнтаційної сфери опитуваних.
Показовою є значно більша частка виборів учнями старшого віку пасивних видів відпочинку у порівнянні з учнями середньої школи. Імовірно, це пов’язано з віковими особливостями пубертатного періоду (вищий рівень втомлюваності у зв’язку з активним перебігом фізичними та психологічними процесами трансформації дитини). Також дається в знаки нижчий кількісний показник  наявності вільного часу.
4. З метою вивчення вивчення якісних і кількісних характеристик дозвілля дітей загальноосвітніх навчальних закладів міста, ми задали опитуваним уточнююче запитання «Як ти проводиш своє дозвілля (вільний час)?». Відсоткові співвідношення відповідей можемо зобразити у вигляді таблиці:

Якісні та кількісні показники дозвілля учнів
Таблиця 1.2
Як ти проводиш своє дозвілля?
Учні середнього шкільного віку
Учні старшого шкільного віку
Займаюсь у гуртку/
Займаюсь з репетитором
47%
66%
Займаюсь спортом
46%
52%
Відвідую кіно
19%
35%
Відвідую театр
3%
12%
Читаю художню та іншу літературу
22%
34%
Дивлюся телепередачі
34%
26%
Спілкуюся з друзями
78%
83%
Граю в комп’ютерні ігри
51%
42%
Слухаю музику
48%
61%
Не знаю, що робити, просто відпочиваю
4%
6%

Слід зазначити, що відсоткове співвідношення відповідей на дане питання перевищує 100%, оскільки допускався вибір декількох варіантів.
Як ми можемо спостерігати, серед учнівської аудиторії середнього шкільного віку переважає вибір таких способів проведення дозвілля як: спілкування з друзями (78%), гра в комп’ютерні ігри (51%), прослуховування музики (48%) заняття в гуртку/з репетитором (47%),  заняття спортом (46%). Варто зазначити, що такі способи проведення дозвілля як відвідування театру  кіно, читання літератури,  перегляд телепередач виявились непопулярними серед опитуваних даної вибірки.
 В той же час дані учнів старшої школи дещо відмінні у зв’язку з переважаючими інтересами і особистісною спрямованістю іншого характеру, хоч і деякі позиції ранжування способів проведення дозвілля за популярністю виборів збігається. Так, найбільш актуальними способами проведення дозвілля виявились: спілкування з друзями,  заняття в гуртку/з репетитором, прослуховування музики, заняття спортом.
Порівняно з учнями середньої школи, старшокласники більшою мірою займаються в гуртках або з репетитором у вільний час, частіше відвідують театр та кіно, більше займаються спортом, слухають музику та читають літературу. Також для старшокласників спілкування з друзями у вільний час виявилось більш актуальним на 5%. В той же час старшокласники в меншій кількості виборів схильні до перегляду телепередач та комп’ютерних ігор.
 5.  Маючи на меті визначити провідні мотиви учнів у виборі форми проведення дозвілля учнями навчальних закладів міста, ми включили а анкету запитання «Мені подобається проводити вільний час так, щоб…». Варіанти відповідей та відсоткове співвідношення виборів відображене у наступній таблиці:

Провідні мотиви у виборі форм дозвілля учнями
Таблиця 1.2
Мотиви у виборі форм дозвілля: рекреаційні, комунікативні, соціальні, творчі, пізнавальні, ціннісно-орієнтаційні
Середній шкільний вік
Старший шкільний вік
А) відпочити, наповнитись новими силами, розслабитись, покращити фізичне і психологічне самопочуття;
13%
9%
Б) поспілкуватись з друзями, рідними, знайомими, обмінятись думками, висловити свою позицію, взяти участь в пізнавально-розважальних заходах;
16%
12%
В)проявити себе якнайкраще в класі, гуртку, серед товаришів, отримати повагу оточуючих,  взяти участь у спільній діяльності, реалізовувати свої можливості, бути активним;
28%
35%
Г) вдосконалювати свої здібності і таланти, займатись творчістю;
16%
18%
Д) розширювати свої знання про навколишній світ і самого себе, дізнатись щось цікаве, навчитись новому;
15%
20%
Е) бути вихованою та культурно обізнаною людиною, відповідати етично-моральним  нормам, розвиватись духовно.
12%
6%

Отже, згідно з даними, в учнів середнього шкільного віку переважають соціальні,  комунікативні і творчі мотиви у виборі форм дозвілля.
Натомість, в учні старших класів під час вибору форм дозвілля керуються наступними мотивами: соціальні, пізнавальні, творчі. Отримані дані потрібно враховувати під час організації для дітей змістовного дозвілля у позашкільних закладах міста.
Порівняльну характеристику провідних мотивів учнів можна зобразити за допомогою гістограми (1.1):

Рис. 1.1.  Провідні мотиви у виборі форм дозвілля учнями середнього та старшого шкільного віку

6. На запитання «Як ти вважаєш, чи враховуються твої інтереси при організації дозвілля у твоїй школі?» загальна вибірка опитуваних дала наступну відповідь:  так, повною мірою (10%); частково (24%);  ні, зовсім не враховуються (9%);  важко відповісти (58%)
7.Подібним чином розподілились відповіді загальної вибірки учнів на запитання «Чи подобається тобі організація дозвілля у твоїй школі?»: так (30%); ні (18%); важко відповісти (52%)
Аналіз результатів даного блоку запитань дозволив нам вивчити ступінь задоволення учнів організацією дозвілля у навчальних закладах міста. Згідно з отриманими результатами, більшість опитуваних учнів відчуває складнощі в оцінці організації дозвілля в своєму навчальному закладі. Причинами таких показників можуть бути: невідповідність запропонованих форм дозвілля інтересам цільової аудиторії; відсутність  інформації щодо організовуваних форм дозвілля у школі, або недостатнє розуміння їх змісту; погане розмежування учнями навчальної та позаурочної діяльності навчального закладу; страх висловити невдоволення запропонованими навчальним закладом формами організації дозвілля; складнощі у розумінні змісту запитання.
8. З метою вивчення світоглядних орієнтирів учнів, ми включили в анкету наступні запитання: «Хто або що із переліку запропонованих чинників найбільше впливає на твої думки, світогляд?» і «Цінність життя для тебе полягає в тому, щоб…». Варіанти відповідей та відсоткове співвідношення виборів генеральної сукупності вибірки опитуваних відображене у наступній таблиці:

Провідні чинники впливу на світогляд учнів
Таблиця 3.1
Перелік запропонованих відповідей на запитання «Хто або що із переліку запропонованих чинників найбільше впливає на твої думки, світогляд?»
Вибір відповіді у відсотковому співвідношенні
а) сім’я;  
37%
б) школа; 
18%
в)друзі; 
45%
г) література і мистецтво;  
22%
д) телебачення, Інтернет;  
40%
е) релігія, віра;  
15%
є) цікаве заняття, творчість.
32%

Слід зазначити, що відсоткове співвідношення відповідей на дане питання перевищує 100%, оскільки допускався вибір декількох варіантів. Як бачимо, провідними чинниками впливу на світогляд учнів навчальних закладів Вінниці являються: друзі, Інтернет і телебачення, сім’я. Згідно з даних дослідження, низький ступінь впливу на світогляд дітей мають такі чинники як школа та релігія (табл.1.2).

Світоглядні орієнтири учнів
Таблиця 1.2
Перелік запропонованих відповідей на запитання «Цінність життя для тебе полягає в тому, щоб…»
Вибір відповіді у відсотковому співвідношенні
а) здобути цікаву професію;
72%
б) мати хороших і надійних друзів
69%
в) знайти кохання;
55%
г) стати порядною і чесною людиною;
31%
д) виховувати в собі волю і сильний характер
18%
е) розвиватись, розширювати свій світогляд;
27%
є) досягти матеріального достатку;
44%
ж) створити сім’ю
74%
з) брати все від життя;
12%

Слід зазначити, що відсоткове співвідношення відповідей на дане питання перевищує 100%, оскільки допускався вибір декількох варіантів.

Висновки: У зв’язку з отриманими даними, очевидною є необхідність урізноманітнення форм змістовного дозвілля у позашкільних закладах м. Вінниці із врахуванням інтересів підростаючого покоління.
Зокрема, рекомендується враховувати, що для дітей середнього шкільного віку більш актуальними являються творчі форми дозвілля з нахилом на стимулювання соціальних та комунікативних мотивів. Для дітей старшого віку більш доречною буде організація пізнавальних форм дозвілля із врахуванням переважаючих соціальних та пізнавальних мотивів у виборі форм дозвілля.

Рекомендації: У зв’язку з отриманими даними, можемо зробити висновок, що для учнів середнього шкільного віку актуальною буде участь в гуртках ВМПДЮ художньо-естетичного спрямування. Для стимулювання творчого та навчального інтересу до змістовних форм дозвілля рекомендовано застосовувати такі види занять як: театралізоване заняття, заняття-змагання, творчий звіт, конкурс, концерт, імпровізація тощо.

Узагальнивши отримані дані, можемо зробити висновок, що для учнів старшого шкільного віку актуальною буде участь в гуртках ВМПДЮ науково-технічного спрямування. Для стимулювання стимулювання творчого та навчального інтересу до змістовних форм дозвілля ефективним буде використання таких видів занять як: ділова гра, взаємонавчання, конференція, екскурсія, мандрівка тощо. Також варто враховувати особливу цікавість учнів до музики, то ж актуальним буде застосування музичного супроводу для організації гурткових форм роботи.



Коментарі