Нестандартні заняття

Заняття комунікативної спрямованості

  • диспут ( дискусія, дебати )
  • конференція
  • усний журнал
  • лекція
  • теле, - радіопередача
  • інтегроване
  • круглий стіл
  • прес – конференція
 Дискусія має різновиди: дебати, диспут та власне дискусія. Це – обговорення спільного питання, проблеми з метою правильного розв’язання.

Основні правила проведення дискусії:
1.     Група ділиться на 3 підгрупи – стверджувальна, заперечувальна та нейтральна сторони.
2.     Оголошується проблемна ситуація
3.     Команди – опоненти проводять між собою дискусію, але обов’язково слід обґрунтувати свою точку зору.
4.     Педагог підводить підсумок.

Конференція – це збори,  нарада для обговорення та розв’язання тих питань і  проблеми, які ставить перед гуртківцями нова тема. Заняттю обов’язково передує самостійна підготовка вихованців. Вони вивчають задане питання з наукової та художньої літератури, періодичних видань, Інтернету.

Замість одноосібного викладення матеріалу педагогом, відбувається обмін тими знаннями, які здобули вихованці. Педагог лише коригує, підсумовує та узагальнює.

Заняття-лекція передбачає послідовний виклад педагогом навчального матеріалу. Такі заняття вимагають напруження уваги та пам’яті. Тому педагог повинен використовувати такі прийоми, які допомагають кращому запам’ятовуванню матеріалу: наочність, опорні схеми, ілюстрації.

Інтегроване заняття має такі особливості:
  • дозволяє учням здійснити засвоєння  знань з фаху в сукупності з іншими науками;
  • сприяє формуванню пізнавального інтересу;
  • забезпечує узагальнення  знань та уміння використовувати їх у процесі вивчення інших наук;

В нашому закладі це можуть бути:
  • малювання + музика;
  • плавання + анатомія людини;
  • “М’яка іграшка” + зоологія;
  • “Фітодизайн” + ботаніка;
  • хореографія + культура різних країн.
Круглий стіл: Проголошують тему. Кожен учень готує свій виступ з проблеми, обґрунтовує його, наводить приклади, робить висновок.

Заняття теле-радіопередача:
Заняття проводиться за сценарієм відомих теле – радіопередач:
  • Брейн-рінг,
  • КВК,
  • “Що? Де? Коли?”,
  • “За і проти”,
  • “Подвійний доказ”,
  • “Перший мільйон”,
  • “Найрозумніший”,
  • “Модний вирок”,
  • “Поле чудес”.

Заняття-змагання:
  • Вікторина;
  • Конкурс;
  • Аукціон;
  • Естафета;
  • Турнір.
Суть цих занять полягає в тому, щоб у нетрадиційній ігровій формі перевірити рівень знань, умінь та навичок вихованців.
Попередньо педагог готує завдання, підбирає асистентів, жюрі, готує реквізити та музичне оформлення

Заняття-подорож  (мандрівка, екскурсія, експедиція)
Це - заняття – подорож, яке відбувається в уяві, за допомогою власної фантазії. Головне й найскладніше завдання педагога – створення такої обстановки, за якої вихованці уявили б себе мандрівниками:
  • використовується ілюстративний матеріал;
  • музичні записи;
  • карти або план подорожі.
Але не можна замінювати справжні екскурсії уроками уявної подорожі. Хоча за своєю основою вони потрібні, але форма їх проведення докорінно відрізняється. Екскурсія  проводиться за межами аудиторії. Під час заняття – подорожі діти займаються в приміщенні, але подумки перебувають в іншому місці. Заняття  - подорож необхідно застосовувати тоді, коли неможливо провести екскурсію.

Творчі заняття

  • композиція
  • ода
  • творчі звіти
  • концерт
  • сюжетні замальовки

 Творчий звіт – концерт – підтвердження підсумку за півроку чи рік; відкриті заняття перед  батьками, громадськістю, де діти демонструють свої знання, вміння та навички.

Композиція (сюжетна замальовка). Викладення матеріалу проводиться за допомогою різних жанрів мистецтва: музики, літератури, живопису, хореографії.

Театралізовані заняття

  • суд
  • вистава
  • казка


Суд. Основні правила проведення:

1. поділ групи на ролі ( суддя, секретар суду, адвокат, прокурор)
2. переобладнання кімнати на судову залу;
3. наявність двох сторін – обвинувачення та захисту;
4. підсумок заняття – вирок суду.

В процесі проведення такого заняття педагогу важливо не допускати однобічної, звинувачувальної версії.

Вистава та казка. Заняття спрямовані на розвиток уяви, творчого мислення, мовленнєвих здібностей; сприяють естетичному розвитку. Педагогу в процесі підготовки до заняття потрібно враховувати такі моменти:
  • цікавість змісту;
  • нескладність інсценувань;
  • можливість створення костюмів;
  • використання наочності, реквізиту.

Коментарі