Вплив актуальних форм організації дозвілля на ціннісну – орієнтаційну сферу особистості учня

Маючи на меті здійснити порівняльний аналіз впливу змістовних форм дозвілля на ціннісну-орієнтаційну сферу особистості дітей середнього та старшого шкільного вікку, ми провели повторний зріз анкетування серед вихованців Вінницького міського палацу дітей та юнацтва.

Заданнями повторного зрізу дослідження є: порівняльний аналіз світоглядних орієнтацій учнів навчальних закладів та вихованців ВМПДЮ; порівняльний аналіз провідних мотивів  у виборі форм дозвілля вихованцями ВМПДЮ та учнями ЗШ; порівняльний аналіз світоглядних орієнтацій учнів ЗШ та вихованців ВМПДЮ; вивчити ступінь задоволеності запропонованими формами дозвілля у ВМПДЮ.

До вибірки респондентів даного дослідження увійшли вихованці середнього та старшого шкільного віку ВМПДЮ  у кількості  550 осіб. Зокрема, у дослідженні взяли участь 325 учнів середньої школи та 225 учнів старшої школи. Таким чином, при формуванні вибірки дослідження, нами були враховані вікові особливості опитуваних.
 
Процес дослідження здійснювався з допомогою методу анкетування. Анкета «Моє дозвілля та життєві цінності» містила закриті запитання з умовою вибору певного варіанту відповіді. Запитання анкети умовно поділені на блоки: а) дослідження якісних та кількісних характеристик дозвілля; б) дослідження ступеню задоволення учнів організацією дозвілля позашкільному закладі; в)вивчення світоглядних орієнтирів гуртківців ВМПДЮ.  За їх допомогою було вивчено: провідні мотиви у виборі форм дозвілля, переваги щодо вибору способів проведення дозвілля; актуальні в учнівському середовищі форми організації дозвілля;  якісні та кількісні характеристики  дозвілля учнів; ступінь задоволення учнів організацією дозвілля у позанавчальному закладі; світоглядні орієнтири учнів.

Аналіз результатів дослідження: Здійснивши порівняльний аналіз переважаючих форм дозвілля у вихованців ВМПДЮ та учнів шкіл,  ми зобразили отримані дані у вигляді наступних гістограм (рис.1.1), (рис1.1):


Рис.1.1. Актуальні форми дозвілля дітей середнього шкільного віку




Рис.1.1.  Актуальні форми дозвілля дітей старшого  шкільного віку

Здійснивши порівняльний аналіз провідних мотивів   вибору форм дозвілля вихованцями ВМПДЮ та учнями ЗШ, ми зобразили отримані дані у вигляді наступних гістограм (рис.1.1), (рис 1.1):

Рис 1.1. Провідні мотиви у виборі форм дозвілля дітьми середнього шкільного віку

Рис 1.1. Провідні мотиви у виборі форм дозвілля дітьми старшого
 шкільного віку

Узагальнивши відповіді на запитання «Як ти вважаєш, чи враховуються твої інтереси при організації роботи гуртка?» загальна вибірка опитуваних дала наступну відповідь:  так, повною мірою (47%);  частково (24%); ні, зовсім не враховуються (5%); важко відповісти (24%).

Щоб проілюструвати різницю даних першої (учні шкіл) та другої  вибірки (вихованці ВМПДЮ) опитуваних, пропонуємо ознайомитись за наступною гіксограмою (рис 1.1.):


Рис.1.1. Ступінь задоволеності організацією дозвілля дітей у навчальних закладах міста та ВМПДЮ.

Здійснивши порівняльний аналіз світоглядних орієнтацій вихованців ВМПДЮ (у яких переважають пізнавальні та творчі форми дозвілля) та учнів НЗ (виявлено переважаючі розважальні форми дозвілля),  ми зобразили отримані результати вигляді наступної гістограми (рис.1.1):


Гіксограма 6. Світоглядні орієнтири учнів НЗ та вихованців ВМПДЮ

Якщо здійснити порівняльний аналіз чинників, що впливають на світогляд дітей, ми отримаємо наступні результати у вигляді гіксаграми (рис.1.1):

Рис.1.1.Чинники впливу на світогляд учнів НЗ та вихованців ВМПДЮ

            Висновки: Здійснивши порівняльний аналіз даних дослідження кількісних та якісних характеристик дозвілля учнів навчальних закладів м.Вінниці та вихованців ВМПДЮ та його впливу на ціннісну орієнтаційну сферу особистості досліджуваних, ми можемо зробити наступні висновки.

Порівняно з учнями НЗ міста, вихованці середнього шкільного віку ВМПДЮ вдвічі рідше обирають розважальні форми дозвілля як пріоритетні для себе. В той же час вибір творчих форм дозвілля вихованцями ВМПДЮ на 25% перевищує показники учнів середнього шкільного віку навчальних закладів міста. Також у вихованців ВМПДЮ вищі показники звернення до пізнавальних форм дозвілля.

Що стосується дітей старшого шкільного віку, в процесі дослідження ми помітили значне переважання вибору вихованцями ВМПДЮ пізнавальних форм дозвілля в порівнянні у учнями загальносвітніх шкіл того ж віку. Також слід відмітити переважання у вихованців ВМПДЮ показників вибору творчих форм дозвілля. Незалежно від вікової категорії очевидне зниження показників вибору пасивної чи розважальної форми проведення дозвілля в порівнянні з учнями задіяних в дослідженні НЗ.

Отже, завдяки отриманим даним ми можемо зробити висновки, що діти – вихованці ВМПДЮ являються такими, що більш задіяні в проведенні дозвілля творчого та пізнавального спрямування. Оскільки одним із завдань дослідження було виявити провідні мотиви вибору тих чи інших форм дозвілля, ми мали змогу зробити порівняльний аналіз даної проблематики серед учнів НЗ та вихованців ВМПДЮ. У підсумку, ми отримали результати, що вказують на переважання у вихованців ВМПДЮ (середнього шкільного віку) соціальних та творчих мотивів, що вказує на значимість для даної групи опитуваних соціального схвалення та особистісних досягнень, та також можливості реалізації своїх здібностей і талантів. Показники актуальності зазначених мотивів перевищують дані учнів загальноосвітніх закладів середнього віку.

Також слід зазначити, що у вибірки дітей ВМПДЮ знижені показники рекреаційних, комунікативних та ціннісно-орієнтаційних мотивів у виборі дозвілля. Тобто, стимулювання мотивів  відпочинку, спілкування з товаришами та відповідності морально-етичним нормам суспільства не буде мати високої ефективності для залучення дітей до змістовних форм дозвілля.

Варто звернути увагу на дані блоку запитань, спрямованого на виявлення ступеня задоволеності організацією дозвілля в навчальних закладах та позашкільному закладі. Показовим є значний рівень задоволення вихованцями ВМПДЮ організацією дозвілля дітей із врахуванням їх інтересів та навчальних мотивів. Відсоткове співвідношення вихованців ВМПДЮ майже вдвічі перевищують показники учнів навчальних закладів Вінниці, які в своїй переважаючій більшості сумніваються у відповіді на запитання: «Як ти вважаєш, чи враховуються твої інтереси при організації дозвілля у твоїй школі?» та  «Чи подобається тобі організація дозвілля у твоїй школі?».

Узагальнивши отримані в процесі дослідження дані, ми можемо зробити висновки щодо дослідження впливу змістовних форм дозвілля дітей (якими вважаються  пізнавальні та творчі напротивагу пасивним та розважальним) на ціннісно-орієнтаційну сферу особистості дитини.

Дослідивши вибірку опитуваних учнів навчальних закладів міста, у яких переважають розважальні форми дозвілля, та вибірку вихованців ВМПДЮ (з переважаючими творчими та пізнавальними формами роботи) ми помітили такі відмінності у виборі світоглядних орієнтирів та переважаючих чинників впливу на світогляд дітей:
-  у вихованців ВМПДЮ переважають світоглядні орієнтири «створення сім’ї у майбутньому», «розширювати власний світогляд» та «здобути цікаву професію», «виховувати в собі сильний характер».
- в порівнянні з даними дослідження вибірки учнів шкіл, у вихованців ВМПДЮ чинниками впливу на світогляд більшою мірою являються: сім’я, школа, творчість і цікаві заняття. Також для гуртківців Палацу більш значими для світогляду являється література та мистецтво. У порівнянні із зазначеними даними,   для дітей з переважаючою розважальною формою дозвілля, значимими чинниками впливу і формування світогляду виявились друзі та ЗМІ включно з Інтернетом, в той час як авторитет сім’ї і школи, вплив змістовних занять і творчості знижується. 

Отже, ми можемо припустити наявність кореляційної залежності між участю дітей у змістовних формах дозвілля та збільшенням у них мотивації творчого та пізнавального характеру, зниження цікавості до пасивних та розважальних форм дозвілля, формування таких ціннісно-орієнтаційних чинників як спрямованість на саморозвиток, розширення світогляду, укріплення родинних та сімейних цінностей.


Коментарі